50 000 kronor

Eftersom den ekonomiska målbiten inte riktigt hängt med det här året känner jag att det är otroligt viktigt att jag når de mål i förra inlägget som är mer praktiska men fortfarande väldigt viktiga. 

Dock vill jag fortfarande spara en rejäl summa pengar. Min tidigare smått optimistiska tanke om hur mycket pengar jag skulle ha sparat vid årets slut ser inte ut att kunna bli verklighet. Jag uppskattade att jag skulle kunna spara ihop 100 000 kronor i slutet av december. Med facit i hand inser jag var det gick snett. Jag beräknade naivt att jag skulle få ut 15000 varje månad vilket stämmer en bra månad, dock så är vissa månader mindre timmar, har röda dagar och jag har tagit ut semester osv. Dessutom har jag inte levt sparsamt nog och istället dragit kortet alldelens för mycket samt att vissa utgifter räknade jag inte med så som frisörbesök, köp av lite nya kläder och andra nödvändigheter i vardagen.

Jag vill därför göra en liten plan och bestämma en summa pengar som ska finnas på sparkontot den sista december. Totalt vill jag spara 50 000 kronor.

I dagsläget: Det finns idag 23 000 kronor på sparkontot. Jag har alltså 27 000 kronor kvar att spara med totalt 5 månadslöner till. Kommande löner är alltså beräknade efter hur många timmar jag kommer jobba var månad samt efter skatt. Jag utgår efter att jag har ca 5000 kronor att röra mig med per månad, resten sparas.

Lön aug för juli månad: ca 10 000 på grund av 8 dagars semester i juli. Jag kan spara 5000 kr.
På sparkontot = 27 000 kr.
(Resa till Frankrike, 19/8 - 26/8 redan betald, dock behövs resekassa med överslagsräkning på 5000. = Alltså blir det plus minus noll, 23 000 kr.  

Lön september för augusti månad: ca 14 500. Jag kan spara 9000 kr.
På sparkontot = 32 000.

Lön oktober för september månad: ca 11 000 på grund av 6 dagars semester i september. Jag kan spara 6000.
På sparkontot = 38 000.

Lön november för oktober månad: ca 14 000. Jag kan spara 9000 kr.
På sparkontot = 47 000
 
Lön december för november månad: 15 000. Jag kan spara 10 000 kr.
På sparkontot = 57 000

Om planen följs till pricka har jag 7000 kr mer än målet. Dock tror jag att det högts sannolikt försvinner en del pengar där man inte räknat. Det högsta målet är att klara 50 000 kr. Dessutom får jag en till lön i januari som avser december månad på grund av den innestående lönen. 
 
I AM GOING TO DO THIS!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0