Hungrig på mer jobb

Efter att jag slutat på mitt första jobb var jag hungrig efter ett nytt. Det fanns inte en tvekan hos mig att det inte skulle gå vägen, jag var självsäker och jag visste att jag var duktig på att jobba. Jag skulle helt enkelt övertala någon annan om det. Men det var svårt, är man 14 år är det knappt någon som vill anställa dig. Jag tror till och med det strider mot lagen.

Jag skrev ihop en kort presentation av mig själv på ett papper samt att jag hade jobbat innan. Jag skrev inte ut min ålder, det var jag noga med eftersom jag visste det bara skulle vara till min nackdel. Jag gick sedan runt i hela stan med mina lappar, från stortorget till möllan och varje gång jag såg ett cafe eller en restaurang gick jag in och frågade snällt efter chefen. Många såg nog att jag var liten, de flesta ställen sökte inte folk men det var ett café som verkade intresserade. Det låg vid Gustav Adolfs Torg och var ett cafe/internetcafé. En av ägarna bjöd på en kopp te och vi pratade om möjligheten för mig att börja där. Det var ett familjeföretag och endast hon och hennes man jobbade med hjälp från deras dotter ibland. Hon gjorde det tydligt att de behövde hjälp så vi bestämde att jag skulle provjobba. Att provjobba var något jag ofta själv föreslog eftersom jag var väl medveten om att min låga ålder var en nackdel. Jag visste att om jag bara fick provjobba så skulle jag få börja. 

Även här var min lön på 50 kronor om jag inte minns fel. Min prövotid resulterade i att jag fick stanna. Jag trivdes väldigt bra i början och jag hade mycket mer ansvar än vad jag hade haft tidigare vilket jag tyckte om. Jag tog hand om hela restaurangen, kassan, kaffet och städningen. Det enda jag inte gjorde var maten.
Återigen har jag svårt att minnas hur mycket jag jobbade eller hur länge. Jag kommer dock ihåg att jag gick hem efter skolan en liten stund för att sedan sticka till jobbet. Även där jobbade jag helger och jag tjänade ungefär samma som jag gjorde på Thai restaurangen.

Tyvärr slutade det inte så lyckligt där. Jag kände under en tid obehag från den manliga ägaren och trivdes inte alls med att jobba med honom. Han betedde sig konstigt och gav komplimanger som var minst sagt udda. En kväll började vi bråka på grund av ett missförstånd som faktiskt var hans fel. Ägaren betedde sig otroligt oförskämt och det slutade med att jag stormade ut med gråten i halsen. Men rätt skulle vara rätt och jag bestämde tid med hans fru nästa dag för förklara situationen, ge henne min synpunkt på hennes mans beteende samt att hämta ut resterande lön. Efter det gick jag aldrig mer tillbaka. 

Jag ville fortsätta jobba vilket jag även gjorde. Men med två tråkiga händelser på mina båda jobb gjorde mig frusterad men det var inte förrän senare jag skulle inse att det finns ett samband med att jobba svart och dåliga förhållanden. Även denna upplevelsen stärkte mig. När jag ser tillbaka blir jag stolt över mig själv eftersom jag verkligen stod upp för mig själv fast jag var så liten.    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0