Yes we can

När jag under gårkvällen tittade på politikerveckan i Almedalen kände jag mig mycket inspirerad. Inspirerad att tycka och tänka men främst inspirerad att själv kunna förändra. Det där med politik är kanske inte helt fel..
Jag ser mig själv som en framtida arbetsmarknadsminister. Ha! Jag hade varit som är en fräsch fläkt i politiker-Sverige. Som är ärlig och som har fötterna på jorden. En av folket helt enkelt. "Den där Danielle hon litar jag på!" hade folk sagt.

Arbetslösheten som i skrivande stund präglar Sverige och som inte bara drar ner samhället utan individen själv kräver att åtgärder tas. Det pratas om en barnfattigdom som växer enligt Röda Korsets rapport och klyftorna blir större. I agree.

- Om vi först och främst har en god och jämlik skola får alla barn lika rättigheter. Om alla barn har lika rättigheter har alla barn lika förutsättningar att lyckas och att uppnå ett fortsatt gott liv. Låter vi barnens familjesituation, boende eller stadsdel göra skillnad även i vår utbildning, då har vi ganska säkert misslyckats.

- En annan sak som en man poängterade under programmet vars namn jag inte kommer ihåg är att pengarna bör fördelas efter behov. Till exempel barnbidraget. Om barnbidraget behovsprövas vet vi att pengarna går till familjer i nöd som behöver den 1000 lappen till mat och nya skor. Tjänar du 100 000 kr i månaden behöver du inte de 1000 kronorna. Så är det. 
Denne man gjorde ett mycket lustigt uttalande i samband med de skattelättnader som regeringen ger som naturligtvis gynnar de rikaste mest. Hans uttalande var: "jag som har en god inkomst har så mycket skattelättnader att jag tycker det är jobbigt". Även fast det var lustigt var det fint sagt på nåt sätt.

- Öppna vuxenskolan igen! Att ta bort möjligheten för unga vuxna att plugga upp sina betyg är idioti. Har du sabbat det då har du sabbat det. Inga andra chanser finns. Du kan inte studera för att bli nåt och du kan inte heller jobba för det finns knappt jobb. Lite irriterande. Enligt mig ska chansen att få ta tag i sitt liv alltid finnas där. Alla funkar inte bra i skolan och alla är inte duktiga i skolan. Hjälp dessa människor istället för att klanka ner på dem!

- Skapa jobb! Skippa onödig byrokrati och effektivisera arbetsförmedlingarna. Fatta starka politiska beslut som skapar jobb samtidigt som det gynnar samhället. Mer jobb inom offentlig sektor, bygg mer bostäder i storstäderna hitta projekt eller nya utvägar för ungdomarna att sysselsätta sig med något.

I will deal with all of this when I'm the future statsminister.

Peace out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0