Fake it til you make it

Herregud vad jag är bra på att låtsas-jobba. Det är inte sällsynt att jag av olika anledningar gör det. Jag har kanske otroligt tråkigt, alla mina arbetsuppgifter är gjorda eller så orkar jag inte göra nånting just precis då.

Eftersom jag sitter i det stora kontorskomplex som jag gör så cirkulerar det människor runt omkring mig nästan hela tiden. Framförallt så går väldigt många människor förbi mitt rum. Just på detta företaget är kulturen ganska enkel; man har öppen dörr alltid förutom när du har ett viktigt samtal eller behöver en stund för dig själv. Annars så står dörren öppen hos alla. Detta för att det ska vara öppet mellan de anställda kan jag tänka mig. Det ska vara fritt fram att kunna gå förbi och säga "Godmorgon Börje!", "Hur var semestern Kjell-Erik?"

Eftersom det här är min tuffa verklighet så har jag utvecklat konsten att låtsas-jobba.
Man gör precis som det heter. Man låtsas att jobba. Det kan låta enkelt. Men det är det inte. Man måste vara slug, det ska kännas trovärdigt och ingen skall kunna märka skillnad mellan när du jobbar på riktigt och när du helt enkelt gör nåt annat. Så hur gör man? Jo;
Kroppens ställning ska helst vara rak i ryggen och ena handen på tangentbordet och den andra på musen. På detta sätt kan du fritt orientera dig mellan systemen du jobbar i och diverse hemsidor och bloggar. Alltså det ser ut som att jag till exempel felsöker ett problem eller svarar på ett mejl men egentligen så läser jag senaste nytt på Blondinbellas blogg.

Man ska gärna se koncentrerad ut. Öva i spegeln för att uppnå bästa resultat. Rynka ögonbrynen och luta dig fram precis som det är nåt på datorskärmen du har svårt att förstå. Ni förstår man vill helst enkelt inte störa en människa som ser bekymrad ut. Enkelt. You win.

Är du långt tillbakalutad i din stol eller har du fötterna upphöjt på nåt sätt har du förlorat. Om Kjell-Erik kommer in med en rapport som ska fyllas i måste du först bli en aning förskräckt att någon kommer in när du inte gör ett skit på arbetstid samtidigt som du måste rätta till din ställning i stolen som direkt avslöjar dig. Kjell-Erik kommer ana något direkt. Hade du däremot följt mina tips om hur du ska sitta med den bekymrade blicken hade han kanske tänkt för sig själv att du såg otroligt upptagen ut och att den rapporten kan vänta till ett senare tillfälle alternativt att någon annan får göra den. Återigen, enkelt. You win.

Detta är ingenting jag rekommenderar eller uppmuntrar till. Tvärtom! Sköt ditt jobb snyggt och gör ditt bästa det tjänar du på. Men om du som jag ibland jobbar för fort för ditt eget bästa och helt enkelt inte har något att göra så är detta absolut ditt bästa alternativ. Ingen vill se en anställd lata sig öppet på jobbet även om det är så att du jobbat undan allt du har att göra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0